CZECHMAN – moje první půlka… Co si připravit na závod?

Blíží se nám největší  triatlonový svátek u nás. Na tratích Czechmana změří síly zkušení borci i triatlonový benjamínci. Pojďme si společně projít, na jaké věci si dát před závodem pozor, a co si vše připravit na závod.

1. Seznam věcí na závod

Plavání
Neopren
Plavecké brýle – raději dvoje, kdyby náhodou praskl pásek, mít sebou záložní
Kombinéza
Plavecká čepice – na Czechmanu každý závodník obdrží vlastní, pozor plavecká čepice přidělená pořadatelem slouží jako startovní číslo a závodník nesmí mít vlastní čepici.

Cyklistika
Kolo
Cyklistická obuv
Cyklistická přilba
Gumičky na boty
Race belt
Ponožky

Běh
Běžecká obuv ideálně s elastickými tkaničkami
Ponožky
Race belt
Kšilt nebo čepice
Sluneční brýle
Solné tablety

Prezentace na závod

Při prezentaci dostanete dvě tašky s označením BIKE a RUN, startovní čip, plaveckou čepici, startovní čísla na přilbu, kolo a běh.

Startovní číslo na kolo si přilepíte na sedlovku.
Na přilbu si přilepíte jedno nebo tři čísla, záleží kolik dostanete v balíčku na prezentaci. Pokud dostanete jedno, to si nalepíte na přilbu zepředu. Pokud budou tři, tak dvě z boku a jedno zepředu.
Poslední číslo si připnete ideálně na race belt (přehazovačku).

Příprava tašek do depa

A teď k samotné přípravě než se vydáte na bike check – in. Doporučuji si už doma vše připravit na hromádky a projet si seznam, zda máte vše. Jednomu nejmenovanému kamarádovi se stalo, že přijel v pátek večer z Prahy do Otrokovic, a zjistil že nemá cyklistické boty. To Vám moc klidu před závodem, na který se připravujete pomalu celý rok, nepřidá.

Budeme se věnovat konkrétně závodu Czechman, kde dostanete pouze tašky BIKE a RUN. Na větších závodech v zahraničí bývají ještě další, ale tím si teď nebudeme motat hlavu.

Taška BIKE
cyklistické boty
cyklistická přilba (nezapomenout po prezentaci polepit)
startovní číslo na race beltu
ponožky – já si dávám ponožky až na běh (na sprint triatlony si ponožky neberu vůbec, jinak se rozhoduji podle počasí, pokud je chladněji, určitě obětujte pár vteřin pro větší komfort)

gumičky (pokud umíte naskakovat na kolo, tak můžete mít přidělané boty na kole, ale je to vyšší dívčí a pokud to neumíte, určitě to na své první půlce nezkoušejte, můžete se stát mediální hvězdou hned na začátku cyklistiky, na druhou stranu zase bude o čem povídat u pivka)
ručník na nohy
případně výživu, tu ale doporučuji mít připravenou na kole v taštičce na kolo (krmelci), gely, tyčky, solné tablety, bcaa,
návleky na ruce podle počasí buď chladící nebo hřející, letos to bude spíš na chladící
oblečení na kolo (v případě že nemáte triatlonové oblečení a budete se v převlékacím stanu převlékat)
opalovací krém

Taška RUN
běžecké boty – ideálně s rychlostahovacími tkaničkami
ponožky
solné tablety, výživu
čepici nebo kšilt
sluneční brýle
bodyglide nebo lékařská vazelína proti opruzeninám
dobrou náladu do běhu J

Bike Check – in

Najdu si své místo v depu podle startovního čísla.

Pokud pořadatel neurčuje závodníkům místo v depu – závodník si může vybrat, pak je výhodnější najít místo poblíž výběhu z depa na kolo; nemusí se běžet s kolem daleko, přes depo. Na Czechmanu si musíte dát kolo podle startovního čísla.

Do depa si vezmu:

Kolo

Zavěsím za sedlo, pokud to jde, ve směru, kterým vybíhám (tj. předním kolem dopředu od stojanu).

Předem si nastavím vhodný převod, abych se mohl po nasednutí svižně rozjet.  Je dobré si to před závodem vyzkoušet (nasednutí a rozjetí).

Zkontroluji, jestli mám správně nahuštěná kola. Jede se po pevné cestě, tak by měla být nahuštěná k možné horní hranici (uvedeno na plášti z boku).

Přilba

Přilbu si připravím s rozepnutým podbradovým řemínkem buď na řidítka (pokud mám např. triatlonovou hrazdu) nebo za popruh, který obepíná ucho, za brzdovou páku nebo na zem před přední kolo nebo hned vedle něj. Pokud mám přilbu na zemi, ta leží vrcholem na zemi a čelem od kola (abych ji mohl vzít oběma rukama a hned bez zbytečné manipulace nasadit na hlavu a zapnout řemínek). Já si do přilby dávám sluneční brýle, takže první nasadím sluneční brýle, a pak přilbu, kterou hned zapínám.

Boty

Boty si připravím na kolo s gumičkami nebo bez (pokud nebudete mít gumičky a budete mít pouze nacvaknuté boty, tak hrozí že Vám boty při manipulaci s kolem upadnou). Pokud nebude mít boty na kole, musíte je mít v tašce a obouváte si je už v převlékacím stanu.

Stratovní číslo s „přehazovačkou“

Startovní číslo se připevní na tzv. přehazovačku nebo alternativně na normální gumu (např. do trenýrek nebo tepláků). Pokud nemá přehazovačka plastové „rychlostahováky“, připevním číslo svíracími špendlíky (lépe 3, než jen 2 – jeden je uprostřed).

Nastavím si přehazovačku (délku gumy), tak aby mě něškrtila, ale současně nebyla moc volná a nepadala přes boky.

Číslo s přehazovačkou musí být v tašce, na kole smí zůstat pouze boty, přilba a sluneční brýle. Na kole je číslo vzadu, na běh vpředu (tzn. při výběhu z depa na běh číslo jen otočím dopředu).
Ostatní

Plavecké brýle a čepička – před závodem si připravím do depa a vezmu, až budou závodníci vyzváni, aby se shromáždili na startu.

Brýle na kolo a běh – pokud používám, pak je nejlépe umístím do přilby. Nasadím je před nasazením přilby.
Oblečení (kolo, běh)

Úplně nejlepší a nejjednodušší je závodit v TT kombinéze.

Druhá možnost je dole plavky nebo TT šortky (nají tenkou vložku) a nahoru nejlépe přiléhavé tílko nebo tričko, ve kterém mohu plavat (bez omezení pohybu paží).

Snažte se vyvarovat oblékání v depu! Navléknout triko na mokré tělo je hodně problematické a zdlouhavé; ztratíte strašně času.

Je lepší jet na kole v normálních plavkách, než si oblékat cyklistické kalhoty s vložkou; v těch se jednak špatně plave (vložka nasákne) a také špatně běhá (vložka, byť suchá vadí = plína 🙂

Ručník – doporučuji vzít malý ručník, kterým si otřete chodidla v převlékacím stanu. Pokud máte boty na kole, tak si ručník brát nemusíte. V depu podle pravidel ručník být nesmí.

Pití – na kolo si připravím na začátek závodu dva bidony, jeden s vodou a jeden s ionťákem

Orientace v depu

Depo má dva vstupy/východy

  1. vstup po plavání
    Tímto se vbíhá po PLAVÁNÍ !!!
    Tímto se vybíhá na BĚH !!!
  2. výběh na kolo
    Tímto se vybíhá S KOLEM z depa k čáře nasednutí !!!
    Tímto se vbíhá po sesednutí Z KOLA !!!

Najdu si svoje místo (obvykle podle startovního čísla) a připravím si tam všechny věci na závod.

Depo si pořádně prohlédnu a projdu. U svého místa si  vduchu řeknu, co budu dělat krok po kroku, až tam vlítnu po plavání a pak z kola.

Z místa, kde mám umístěno kolo – svoje místo v depu, se rozhlédnu a zapatuji si výrazní orientační bod (strom, plakát, lampa, odpadkový koš atp.), který mi usnadní poznat, až přiběhnu do depa, kam (na jakou úrovneň) mám běžet.

Zapamatuji si řadu, ve které mám umístěno svoje kolo a stranu, ze které mám svoje místo na stojanu, a to z obou stran vběhnutí do depa – tj. z plavání a z kola.

Projdu si postupně výběh z vody do depa až ke svému místu v depu (tzv. depo 1), dále, kudy poběžím s kolem z depa k čáře nasednutí na kolo.

Obdobně si projdu trasu od čáry sesednutí z kola ke svému místu v depu a následně výběh z depa na běh.

PAMATUJTE, že v rámci jednoho depa – změny (plavání→kolo, kolo→běh) vždy vbíháte a vybíháte „jinou dírou do a z depa !!!

Depo 1 – plavání→kolo

Ve vodě plavu, co nejdéle to jde; než se prsty při kraulu dotknu dna. Připadně, pokud stačím, tak skáču delfínové skoky (odrazím se ode dna, skočím šipku, vynořím se a zase, dokud nemohu ve vodě běžet – což jde snadněji, až když mám vodu pod kolena.

Před koncem plavání zrychlím mírně kraulový kop, aby se mi více prokrvily nohy na běh.

Vyběhnu z vody a sundám neopren do půl pasu, plavecké brýle a čepičku, držím je v ruce a běžím do převlékacího stanu. Cestou si vyzvednu tašku s označením BIKE.

V převlékacím stanu si svleču neopren a vyndám si věci na kolo. Nasadím si a rovnou zapnu přilbu, vezmu si startovní číslo, pokud mám boty v tašce tak si otřu nohy ručníkem a nazuji si cyklistické tretry. Do prázdné tašky dám neopren společně s plaveckými brýlemi a čepičkou:

Vezmu kolo ze stojanu a běžím k výběhu z depa k čáře nasednutí. Ideálně kolo vedu za sedlo a pokud nutno, přidržuji druhou rukou za řidítka; takto se nepokopete o pedály.

Na kolo naskočím až za čárou nasednutí. Pořádně se rozeběhnu, aby kolo jelo a naskočím stehnem na sedlo a sklouznu zadkem na sedlo; současně dám nohy na pedály a rozjedu se. NUTNÝ NÁCVIK !!!

Depo 2 – koloběh

Když se blížím k depu na konci cyklistické části, zhruba 50 metrů před čárou sesednutí přehodím jednu nohu přes sedlo a dojedu postavený na jednom pedálu. MUSÍM ZBRZDIT na bezpečnou rychlost pro sesednutí a rozběhnutí se s kolem. Pokud pojedu moc rychle, nohy to nezvládnout a lehnu si na asfalt (dost to bolí !).

Před čárou sesednutí z kola seskočím.

Do depa vedu kolo za sedlo (a ev. přidržuji za řidítka).

Na svém místě v depu musím kolo dát opět na stojan nebo opřít tak, aby nepřekáželo soupeři.
Kolo zasunu na stojan ve směru, ve kterém přibíhám; netočte se zbytečně s kolem, abyste ho pověsili pozpátku zase za sedlo.
Kolo zavěsím za sedlo (kolem podjedu tyč a zvednu sedlo a za špičku sedla zavěsím) anebo za brzdovou páku u řidítek „berany“.

Přilbu rozepnu a sundám, až když kolo odložím do stojanu !!!

Vybíhám k výběhu z depa (do toho otvoru, kterým jsem přiběhl z plavání). Současně si přetočím číslo dozadu.

Pro jistotu přikládám pravidla letošního závodu pravidla letošního závodu a doporučuji si je pořádně přečíst, ať nejste zaskočeni a předejdete udělení žluté, modré nebo červené karty.

HODNĚ ŠTĚSTÍ  a těším se na viděnou na startu !!!