Ortopedické vložky do barefoot obuvi – nesmysl, nebo rozumný kompromis?

Ortopedické vložky do barefoot obuvi – nesmysl, nebo rozumný kompromis?

Ortopedické vložky a barefoot obuv – zdá se, že to jsou protihráči, každý jako představitel opačného názorového proudu. Podkládat, podepírat nohu a tlumit nárazy, nebo dát noze volnost a čekat až se sama přirozeně zaktivuje? Toť otázka a věčná pře i mezi odborníky. Ale přece jako ani v životě nic není černobílé a nelze ukázat a říct „toto je špatně a toto je dobře“.  A co takhle najít kompromis a vzít si od obojího to dobré?

Barefoot boty dávají prstům velkorysý prostor pro jejich práci, také neposkytují tlumení a drop (tedy sklon podrážky), takže noha se učí chodit šetrněji. Ovšem pro civilizovaného člověka zvyklého standardnímu obutí s celoživotně vyvinutými nedokonalostmi chodidla to může být příliš. A nelze pak očekávat, že se každému noha sama „spraví“, zaktivuje a začne pracovat optimálně. Je nemálo lidí, které „barefoot“ lákal, ovšem zjistili, že pro ně není – že je bolí příčná klenba, pata nebo třeba po celodenním chození bolí hlava.

Není ale ani řešení to vzdát a uchýlit se opět k pěkně odtlumeným botám, s podporou kleneb a měkkým polštářem pod patou. To pak noha nemá šanci se něčemu naučit a začít pracovat lépe.

Co kdybychom to tedy spojili? Můžeme si vzít barefoot obuv a noze dopomoci k lepší funkci cíleným podložením, a to tak, aby začala fungovat lépe právě ortopedickou vložkou. Tak například, pokud Vám dělá problém nulový drop, můžeme vložku podlepit podpatěnkou vysokou třeba 4 mm. I takový drop je ještě docela minimalistický, rozhodně menší než ve standartních botách, ale zase ne nulový. Noha se postupně přizpůsobuje menšímu dropu, méně dupe a co zatím člověk nedokáže odtlumit sám, udělá za něj vložka. Podpatěnka se dá časem obrousit či úplně strhnout. Vložkou, pokud má dobré zajištění paty, také můžeme pomoci udržet patu v ose a noha nebude mít tendenci se propadat dovnitř (do nadměrné pronace). Právě vedení paty je zásadní pro stav podélné klenby. Pro další příklad – můžete mít problém s příčnou klenbou. Ta je držena hodně vazivově a málo svalově. Proto pokud se už jednou propadne, je to s ní trochu složitější. Aby začala alespoň částečně znova pracovat, musí se umět prsty roztáhnout a opřít. Pokud je ovšem propadlá a prsty řádně kladívkové, pak se jen těžko prsty samy začnou zapojovat a je spíše riziko, že vás v barefootech začne příčná klenba bolet. A pak nám opět může posloužit vložka – zapomeňte ovšem na stará známá srdíčka, která příčnou klenbu podepřou jen pasivně a nic nohu nenaučí. Je také možnost podložit palcovou a malíkovou stranu nohy, aby se palec i malík mohli opřít a začít pracovat v došlapu i odrazu.

Ortopedické vložky do barefoot obuvi vnímáme jako rozumný kompromis a jako dlouhodobě udržitelný způsob, který vede k lepší práci nohy a může být třeba přechodem k úplnému barefoot stylu. Jen upozorňujeme – barefoot bota vám musí dobře sedět v patě, tedy patní část boty nesmí být moc široká, a musí mít vepředu dostatečný prostor pro prsty. A pokud si budete kupovat barefoot boty a budete si chtít do nich nechat udělat vložky, nechejte si pro ně v botě dostatečný prostor.

Vložek máme plno druhů – od těch velmi tenkých, s malou podporou, po ty tlumenější s výraznější podporou. Vložky dále upravujeme velmi individuálně dle toho, jak se v nich noha chová a jak v nich pracuje. Tyto korekce je možné postupně měnit dle toho, jak se zlepšuje práce nohy. Více o zhotovování ortopedických vložek zde.

Ať se Vám barefoot boty, třeba s našimi ortopedickými vložkami, dobře nosí!